The Ecologist

Digest

Nuclear Power:
Bombs, Accidents,
and the Arms Race

$37m settlement over Three Mile Island, Christopher
Thomas, The Times, January 26th 1983,

An out-of-court settlement of $37m (£24m) has been
agreed against the manufacturer of the Three Mile
Island nuclear plant. The utility estimated direct
damage to the plant at $1,000m and said it had spent
$300m in the cleanup operation. Another $3,000m
had been lost because it had not been able to use
two of the Three Mile Island plants to generate
power. The utility sought to establish that the
manufacturer was negligent in not providing vital
safety information. The manufacturer counter-
claimed that the accident was caused because the
plant was improperly operated. The utility is still
pursuing a $4,000m suit against the Nuclear
Regulatory Commission, which it claims was guilty
of not warning of safety hazards.

Detailed reappraisal of nuclear test ‘victims’
considered Anthony Tucker, The Guardian, January
12th 19883.

The National Radiological Protection Board is to
‘“consider carefully’ whether it would be desirable to
carry out a full survey of servicemen who took part in
British nuclear testing between 1952 and 1958. This
follows growing expressions of concern over sug-
gestions that there has been an abnormally high
incidence of disease and early death among such ex-
servicemen. The NRPB confirmed that it had acted
as adviser for the Ministry of Defence in ‘“some
cases of servicemen involved in nuclear tests.” The
deputy director, Mr Fred Morley, said he thought that
in these cases a total exposure figure had been
given by the MoD, but there had been no detailed
dosimetry (measurement of radiation dose). “We
have not really examined the question of whether it
would be worth while to carry out a full survey of
those involved. This is something we will consider
carefully over the next few days.” An ‘“anecdotal”
survey, based on reports of families or individuals
concerned, has indicated on the basis of first
examination of over 100 reported cases—an inci-
dence of leukaemia and related diseases that is five
times the normal level. It also points to apparently
large clusters of servicemen who later developed
cataracts (normally a condition of old age) or

suffered ‘“‘recurrent skin eruptions or persistent
sores” which imply the existence of embedded
radioactive material. Findings of the informal survey
contrast sharply with the official assessment from
the Ministry of Defence. In a statement yesterday,
the ministry said that they were not aware of any
evidence implying radiation-linked diseases among
those who took part. The ministry could not say how
radiation dose measurement was carried out on
these individuals or whether tissue incorpor-
ated—that is inhaled, ingested or embedded—
radioactive materials were involved. No compen-
sation has been paid and in the MoD’s view, ‘‘carry-
ing out a full epidemiological survey would be a very
large and costly task and would be nugatory.” No
survey of any kind has been undertaken.

A-test man faked Fall-out Figures, Joan Smith, The
Sunday Times, January 30th 1983.

An official who was supposed to monitor the radia-
tion that servicemen and civilians were exposed to
after British nuclear tests has admitted that he faked
the readings. The tests took place at Maralinga in
southern Australia in the late Fifties. They were
monitored by health teams who issued radiation
meters to individuals who were working in the blast
areas. Doug Rickard, a 43-year-old Australian who
worked for the Department of Supply, claimed when
visited by journalist Chris Davies that the
instruments, called dosimeters, that were issued to
hundreds of people did not work because the
batteries which were supposed to charge up their
power supplies were flat. “We faked the results”, he
said, ‘| shudder now when | think about what went
on. We were all so naive.” Rickard says he simply
estimated the amount of radiation an individual had
been exposed to and recorded what he thought was
an appropriate figure. Rickard's claim has been
attacked by the Ministry of Defence in London.

Third former Sizewell man dies of leukaemia, The
Times, February 17th 1983.

A third former worker at the Sizewell nuclear power
station in Suffolk has died from Leukaemia. Mr Tony
Adams, aged 57, of Sylvester Road, Leiston, Suffolk,
had been a storekeeper at Sizewell for 18 years
before taking early retirement last summer. Four
former Sizewell workers are known to have con-
tracted leukaemia and three have died. The latest
death is to be investigated by Dr Alice Stewart, an
authority on the effects of low-level radiation, and
the Transport and General Workers' Union for which




Digest

Mr Adams was branch secretary at Sizewell. Dr
Michael Bush, East Suffolk’s community physician,
is already investigating the high incidence of
leukaemia among former Sizewell workers. But the
Central Electricity Generating Board, which is
conducting its own inquiry, has written to workers at
the power stations telling them that they have noth-
ing to fear.

Reactor fire may have caused 13 Deaths, The
Guardian, February 18th 1983.

Britain’s worst-ever nuclear accident—the 1957
Windscale fire—may have caused up to 260 cases of
thyroid cancer, 13 of them fatal, according to a study
from the National Radiological Protection Board.
Another seven people may have died from other
cancers or suffered hereditary effects. The board has
now calculated that the total radiation dose to the
thyroid glands of the UK population was about half
the annual dose from natural background radiation.
As a result, up to 260 people would have developed
thyroid cancer, and 13 people would have died of it.
That compares with 360 thyroid cancers—18 of them
fatal—annually from natural radiation. The report
said the most exposed group were young children
drinking milk produced in the northern countries,
which became contaminated with radioactive iodine.

Windscale report angers nuclear industry, New
Scientist, February 24th 1983.

The publication last week of the National Radio-
logical Protection Board's assessment that some
260 people may have contracted cancer of the
thyroid as a result of a fire at the Windscale
plutonium pile in 1957 has been greeted with anger
by the British nuclear industry. The report under-
mines the industry’s often-repeated assertion that
nobody has been killed by the British nuclear
programme. At the time of the fire, British Nuclear
Fuels Ltd, which runs Windscale, used its own
estimates of the doses of iodine-131, the most
dangerous radio-isotope released during the fire, on
individuals to claim that nobody was at risk. The
NRPB, however, has now attacked the problem from
the other end, by assessing the radiation dose on the
British population and extrapolating from that 260
cases of thyroid cancer and 13 deaths were likely.
The BNFL method assumes some kind of ‘“safe”
level; the NRPB'’s does not. BNFL dismissed NRPB’s
approach as ‘‘theoretical.” At the time of the fire,
government health officials poured the milk from
cows grazing across 500 sq.km of Cumbrian farm-
land into the sea. This was said to be “erring widly
on the cautious side.” In fact, the NRPB concludes,
the ban on milk distribution only cut the total
collective dose of iodine-131 to the population by 12
per cent. The NRPB now intends to begin an epi-
demiological investigation across Britain to see if it
can spot any increase in the incidence of thyroid

cancer in areas under the flight path of the radiation
cloud that spread south-east from Windscale 25
years ago.

Winscale dumping ‘kills 30’ Geoffrey Lean, The
Observer, February 20th 1983.

Thirty people at least have been killed, or doomed to
die, by continuing pollution from the Windscale
nuclear complex, according to a scientific study.
These casualties are in addition to the 13 deaths
which the National Radiological Protection Board
estimates have been caused by an accident at the
plant in 1957. They are likely to arouse even more
concern, since they show that regular pollution from
the plant, long thought to be safe, is killing more
people. The victims have contracted cancer by
eating fish contaminated by radioactive waste
discharged to the sea. The calculations show that
more people all over the country will die if the
discharges continue. The casualty figures have been
compiled by Mr Peter Taylor, of the Oxford-based
Political Ecology Research Group, who has won the
respect of scientists at the National Radiological
Protection Board, Britain's official radiation
watchdogs. Eighteen months ago he was the first to
calculate that people had died as a result of the
Windscale accident, and a recent NRPB report has
borne out his claims. The figures on the effects of
regular sea pollution are based on further research
into the plant and have been broadly accepted by the
Board’s scientists. Both sets of figures come from
calculations rather than from counting actual cases.
This is because it is impossible to find particular
cases of cancer caused by particular pollutants.
Using one set of estimates, Mr Taylor calculates that
30 people have either died or are doomed to die of
cancer caused by eating contaminated fish since
discharges from Windscale started. The same
number have got, or will get, the disease but will
survive. If the discharges continue at recent levels,
six more people will get cancer, three fatally, every
year. Mr Taylor believes these estimates probably
understate the danger by at least three times, and
that this will soon be agreed internationally. If this is
so, the number of victims will be 90, not 30. Using an
alternative set of internationally recognised
estimates produces another range of figures. These
suggest that the death toll could be as high as 150.
These deaths are spread among fish-eaters all over
the country, though people who eat a great deal of
fish from the Irish Sea—now the most radioactive in
the world—are particularly at risk.

Plutonium ‘not for weapons’ Pearce Wright The
Times, January 15th 1983.

An assurance has been given that none of the
plutonium produced from the operation of nuclear
power stations owned by the Central Electricity
Generating Board had, or would be, applied to
weapons used in Britain or elsewhere. It was made
by Mr John Baker, the member of the board with




responsibility for strategic planning and develop-
ment of the CEGB’s administration. Controversy
over plutonium and weapons proliferation erupted
last year over proposals being considered by the
CEGB to supply plutonium to the United States. It
was to be used for commercial purposes in America,
but would enable the United States to divert its own
industrial plutonium to the military field, where there
is a shortage. Mr Baker said that plutonium
produced in the board’s reactors was covered by the
safeguards entered into. Nuclear power stations in
Britain, and their operating records, were subject to
inspection by both the International Atomic Energy
Agency and Euratom, to verify that there was no
diversion to weapons use. Any civil plutonium would
be subject to similar safeguards.

Arms dealer ‘offered plutonium to US agent’, The
Guardian, February 4th 1982.

An international arms dealer who worked under
cover for the US Government told a court in Dallas,
Texas that a British citizen, lan Smalley, was ready to
sell weapons-grade plutonium to the highest bidder.
Smalley, aged 42, an international weapons sales-
man, is on trial in the Federal Court charged with
conspiring to ship 100 tanks to Iran and 8,300 anti-
tank missiles to Iraq while the two countries were at
war. A Government witness, Gary Howard, said that
Smalley told him that he knew of a cache of plu-
tonium U-235—the material capable of making
nuclear weapons—which he could sell to the
highest bidder. He said it was held by Portuguese
mercenaries who wanted $70-90 million for it.

Vote to ban dumping of atom waste, Pearce Wright,
The Times, February 18th 1983.

In a surprise move representatives reviewing an
international treaty covering disposal of hazardous
waste voted for a halt to the dumping of nuclear
materials at sea. The vote, 19 in favour and six
against, with six abstentions, was taken at a meeting
of the London Dumping Convention. It calls for a
two-year moratorium until a scientific report is
referred back with an assessment of the impact of
discarding waste at sea. The moratorium was pro-
posed by Spain as a modification to a resolution for
total unconditional ban from some of the Pacific
Island states. The moratorium was supported by Ice-
land, Finland, Norway and Denmark. The British led
the opposition. The British delegation tried to avert a
division with an offer that the UK would stop dump-
ing if it could be shown to be harmful to the environ-
ment.

Fast breeder’s opponents close for the kill, New
Scientist, December 16th 1982.

Enemies of the American fast breeder reactor are
having a field day this week with the release of a new
batch of estimates of the cost of the proposed
demonstration plant to be built at Clinch River,
Tennessee, between now and 1989. The govern-

ment’s auditors, known as the General Accounting
Office (GAO), say that the real cost of the project will
be $8500 million—more than double the Department
of Energy’s estimate of $3600 million and more than
ten times the estimate made when the project was
first mooted in 1970. So far Clinch River has
consumed $1300 million of government funds. It will
need another $252 million in the coming year. The
costs are vast and there is no guarantee that the
electricity it produces will be economic. The
auditors have slammed the government’s estimates.
They say that the government has assumed that the
first $18 million load of fuel is all the breeder will
ever need. And it has ignored the cost of repro-
cessing the fuel to recycle plutonium. Legal costs
and the inevitable bill for changes to the plant’s
design during construction have been under-
estimated, says the GAO. And, most important of all,
the cost of borrowing the money for Clinch River
from the public has been left out. The government
says this is not relevant; the GAO says it is, and that
the bill is $3900 million.

The GAO calculates that, over its 30-year operat-
ing life, Clinch River will cost taxpayers another
$1100 million.

Doubts cast on CEGB’s ‘weak’ economic argument,
Penny Chorlton The Guardian, January 14th 1983.

A leading economist says that the CEGB’s economic
case for building a PWR at Sizewell is not proven
because, among other dubious calculations it over-
estimates the rises in oil prices. Gordon Mackerron,
fellow of the Science Policy Research Unit at Sussex
University and an adviser into the Monopolies
Commission inquiry into the CEGB says that, at
best, the economic case is marginal. *“The argument
that Sizewell will make electricity cheaper than it
would otherwise be, is probably a lot weaker than the
board claims.” According to Mr Mackerron, Sizewell
is worth having if the board can save half a million
tonnes of oil a year. But he adds, this is impossible|
to demonstrate. “‘Despite the expectation that
electricity demand grows hardly at all the CEGB
expects to burn more oil in 2000 than it did in 1981.
This is surprising, and in turn, suggests oil savings
attributed to Sizewell may be high.” Given the
financial and other risks involved, he concludes that
there is little to be lost in delaying the project af]
least for three or four years—a period in which the)
board has conceded that there is no need for nuclearn
expansion.

Coal prices ‘stress need for nuclear power’ Penny
Chorlton The Guardian, January 27th 1983.
Mr Peter Hughes, manager of the Central Electricity




Digest

Generating Board's fossil fuel and energy section,
told the Sizewell inquiry that Government grants and
subsidies to the coal industry could reach £1,000
million in present-day values by the end of this
decade. He said the cost of producing coal would
increase at a faster rate than expected inflation
levels, and as more than 70 per cent of the board’s
electricity was dependent on coal production, there
was a pressing need for nuclear power. His sub-
mission is considered by the CEGB to be one of the
most important items of all the evidence they are
submitting in support of their application to build
Britain's first nuclear pressurised water reactor at
Sizewell. Mr Hughes told the inquiry that most of the
remaining coal pits were old, and would soon be-
come more expensive to work. A close study of the
National Coal Board's finances showed that it would
face increasing financial stringency over the next 10
years, especially if it adhered to its understanding
with the CEGB to maintain price increases in line
with inflation, in return for guaranteed demand for 75
million tonnes of coal a year to provide the nation’s
electricity. However, the gloomy picture could
change by the year 2000, when new pits came into
operation. Current coal prices would probably rise by
10 per cent if the Government were to lift its
subsidies, which were artifically holding the market
price down, he said.

Link with leukaemia deaths ‘a mystery to CEGB’,
Roger Milne and Penny Chorlton, The Guardian,
February 25th 1983.

Dr John Bonnell, the Central Electricity Generating
Board's chief medical adviser, told the Sizewell
Inquiry that he was at a loss to explain why three out
of five leukaemia deaths involving CEGB power
station staff in England and Wales had occurred at
Sizewell A. But he added: “We are convinced they
are not due to radiation. This case, tragic as it is, is
not due to radiation at Sizewell. It may be something
in the air, something they have eaten. It may be
chance. We just don’t know.” Dr Bonnell told the
inquiry that people living near nuclear power plants
receive less radiation exposure from them than in
their own homes from consumer products like
colour televisions, luminous watches, and smoke
detectors. He claimed that nuclear industry workers
were less at risk than people in some other occu-
pations. ‘It may come as some surprise to note that
on average aircraft crews receive annual doses
almost one half of those received by classified
workers on CEGB power stations,” he said.

Reactor safety report ‘not ready for a year’, Penny
Chorlton and Roger Milne, The Guardian, March 2nd
1983.

The Nuclear Installations Inspectorate has admitted
that the independent safety assessment of the
Central Electricity Generating Board's proposal to
build Britain’s first pressurised water reactor at
Sizewell would not be resolved before the public
inquiry ends early next year. Delays mean that the

public inquiry can not include discussion of the
independent evaluation of the safety case. This is
one of the principal purposes of the inquiry as
defined by the Secretary of State for Energy, Mr
Nigel Lawson. The NIl has to issue a site licence
before construction can begin, and Friends of the
Earth, said that successive energy ministers had
expected that before the hearing began the NII
would have had enough information to grant a
licence. Mr Michael Howard, QC, for the NII, said he
was unable to supply the inspector with a list of
outstanding safety questions. ““There are a number
of issues on which the NIl does not know the
intentions of the board,” he said. The inspector
promised to answer Friends of the Earth and crit-
icised the NII's *“failure to live up to public expect-
ations.” Crucial questions still to be resolved by the
NIl include degraded core accidents, fuel-clad
ballooning, the integrity of the steam generator
system, and external hazards such as earthquakes.
Mr Stephen Bilcliffe, for Friends of the Earth, said:
“We are not talking about the safety of an electric
kettle; we are talking about a piece of hardware that
could devastate a large tract of East Anglia.”

Chemicals, Drugs and
Pollution

Why a chemical firm sprayed Egyptian children with
pesticide, Helen Howard, New Scientist, February
10th 1983.

Ciba-Geigy, the giant chemical company is defend-
ing its decision to spray six teenage children
working in an Egyptian cotton field with a pesticide
as part of a “field trial”. The spraying of the
pesticide, Galecron, took place in 1976, but only
came to light during a recent Swiss TV programme.
The Swiss-based firm, Ciba-Geigy, says that the
spraying of unsuspecting individuals is “rare” but
still happens. It is only done after tests on animals
show that ‘“‘the product will be safe under normal
conditions,” a Ciba spokesman, Anita Friedland,
told New Scientist. In countries like Egypt,
instructions to workers to stay out of fields after
spraying and to wear protective clothing are widely
ignored, she said. Often “kids walk into fields by
mistake during spraying.’’ Galecron (the brand name
for the formulation, chlordimeform) was widely used
as a pesticide before it was taken off the market
briefly in 1976 after it was found to increase tumours
in mice. Later it was reintroduced—but only to spray
on cotton crops, where it was especially valuable
because pests are resistant to DDT. Ciba denies that
Galecron causes cancer in humans but admits to
other ill-effects, notably bloody urine. A pressure
group, the Berne Declaration has shown New
Scientist confidential company reports showing that
levels of the chemical in field workers from Latin
America and Egypt regularly exceed the maximum
permitted for the company’s own employees. The
fieldworkers report dizziness, headaches and
diarrhoea, it says.




Call for check on medical records of 245T workers,
Colin Brown, The Guardian, February 8th 1983.

An advisory committee looking into the safety of the
chemical 245T has recommended that the medical
records of workers who came into contact with it 20
years ago should be examined for a link with cancer.
The committee, headed by Professor Robert Kil-
patrick, effectively gave the chemical the all-clear
but said that more investigation was necessary.
Some unions have campaigned for 245T to be
banned. Its report was started after an article in the
Lancet had suggested a possible association be-
tween exposure to phenoxy-acid herbicides, chloro-
thenoes or their contaminants and an increased risk
of a rare type of cancer. The group of herbicides
involved includes 245T. The committee recom-
mended that there should be more research into past
and future exposure to phenoxy-acids during their
manufacture or use as herbicides.

15m tons of rock circling the Earth, The staff of
Nature, The Times (Science Report), January 28th
1983.

It is hard to imagine how one could miss 15 million
tons of rock circling the Earth a few miles overhead,
but for the past 10 months just such a mass has
been present in the form of a large dust cloud from
the Mexican volcano El Chichén. Scientific investi-
gations of the cloud have focussed on chemical
reactions occurring within it, high in the strato-
sphere, for in addition to dust, the volcano also
injected more than three million tons of sulphur
dioxide gas high into the atmosphere. The gas is
slowly converted into minute droplets of sulphuric
acid, which form an aerosol layer in the stratosphere.
Dr F. Arnold and Dr T. Buhrke of the Max Planck
Institute for Nuclear Physics at Heidelberg, have
now calculated that the conversion time is about two
months. As the gas is gradually converted, it should
cause the stratosphere to warm slightly, since the
acid particles absorb sunlight. Already a local
temperature increase of about 5°C has been
detected in the stratosphere, and researchers
predict that this will be followed in 1984 or 1985 by a
northern hemispheric cooling of about half a degree
centigrade at the Earth's surface. Small global
temperature changes have been detected after
eruptions in the past, notably that of Mount Agung
on Bali in the earlier 1960s, but EI Chichén promises
to produce the largest cooling yet.

Rising pollution in drinking water alarms Ministers,
Geoffrey Lean and Marek Mayer, The Observer,
February 27th 1982,

Alarming increases of a polluting chemical in most
of England’s drinking water are revealed in unpub-
lished Government documents in the hands of The
Observer. The documents show that the Government
is seriously concerned, and unpleasantly surprised,
at rapidly rising levels of nitrates, which are
increasingly suspected of causing stomach cancer.

They show that some of the country’s drinking water
is so contaminated that Britain will be in breach of
an EEC directive on water quality when it comes into
effect in 1985. The rising levels of nitrate are caused
by dramatic increases in the amount of fertiliser
used by farmers over the past two decades. The
chemical, which is freely soluble in water, is swept
off the land into rivers by rainfall, and percolates
slowly into the ground. High levels of nitrate can kill
babies, and the World Health Organisation has
stipulated since 1970 that no more than 100 mg of
the chemical should be allowed in each litre of
water. But recent evidence that it may cause cancer
has led the EEC to reduce the figure to 50 mg. A new
study shows that the people of the Danish town of
Aalborg, who for decades have drunk water con-
taining just 30 mg of nitrate a litre, get more stomach
cancer than people with less polluted supplies.
Many English sources already exceed 50 mg and
many more are approaching that level. It is believed
that a series of complex reactions in the body
convert the nitrates into nitrosamines, which are
thought to be one of the most potent causes of
cancer. England’s drinking water comes, almost
equally, from three sources: upland reservoirs and
streams, lowland rivers, and underground water. The
upland sources are scarcely exposed to fertilisers
and so contain little nitrate. But the Government
documents, reports of a joint committee of the
Department of the Environment and the National
Water Council, express alarm about the other two
sources. At least a hundred ground-water sources
already exceed the 50 mg limit, either consistently or
intermittently, and at least 10 per cent of the waterin
the worst effected areas is over the limit. The
committee makes clear that worse is to come. That
is because water takes decades to percolate down to
many ground-water supplies, and the huge amount
of nitrates applied in fertiliser since 1960 has in
many places still to work its way down. A confi-
dential Organisation for European Co-operation and
Development draft report, also obtained by The
Observer, says that this ‘nitrate front' is seeping
down at the rate of a yard or two a year, and that the
process will eventually cause most of Britain's
groundwater supplies to exceed the 50 mg limit.

Detergents that do not wash away, Staff of Nature,
The Times, February 18th 1983.

Man’s pollution of this environment often goes
unnoticed for many years before its full extent can
be detected. Now a study by Japanese scientists
has revealed the impact that artificial detergents
have had in the Tokyo area. This shows that 25 years
after their introduction their chemical residues
remain in the environment. By analysing sediments
from Tokyo Bay four scientists have been able to
measure the amount of alkyl-benzene sulphonates
(ABS), the active ingredient of the early man-made
detergents, in layers of sediment from a core drilled
in Tokyo Bay. Their results show that the highest
levels of pollution occurred between about 1963 and
1975, with concentrations exceeding a thousand




Digest

nanograms of ABS per gram of sediment. Because
they were able to identify the different chemical
components in the sediment they can show that the
ABS compounds have not been broken down by bac-
terial action since they were deposited. Unlike
soaps, which undergo rapid decomposition by
bacteria, detergents contain synthetic compounds
which are resistant to attack. However, improve-
ments to the chemical structure of the compounds
used in detergents since the mid-1960s mean that
those used nowadays are able to be consumed by
bacteria and do not, therefore, remain in the
environment for very long. Although the levels of
ABS found are not high enough to pose a direct
health hazard the residues left by non-bio-
degradable detergents can nevertheless have
important effects. Probably the most pronounced of
these is that ABS compounds can dramatically
reduce the amount of oxygen dissolved in water and
sewage effluent. Since the bacteria which break
down the sewage need oxygen to do their job,
excessive levels of detergents can slow down and
raise the cost of sewage treatment.

Reagan accused of wrecking acid rain talks,
Catherine Caufield, New Scientist, February 3rd
1983.

Scientists from Canada and the United States have
given up attempts to agree about what effect acid
rain is having on the environment of North America.
After more than two years of discussions they have
decided to publish two separate statements, one
from each country. The Canadian scientists on the
working party blame political inteference from
Washington for their failure. The two countries
signed a memorandum of intent in August 1980,
when President Carter was still in charge in Wash-
ington. It committed them “to develop a bilateral
agreement to combat transboundary air pollution.
Four working groups were given the job of providing
negotiators with scientific and technical infor-
mation. They should have published their reports a
year ago. In fact, a draft of the report of group 1—
on the effects of acid rain on the environment—has
been ready for more than a year. But the two
countries cannot agree on the crucial question of
whether, as the Canadians maintain, the evidence
shows an immediate need to fix a limit on emissions
of sulphur dioxide. The official position of the US is
that there is not enough information yet to justify
expensive remedial action. Behind the breakdown in
discussions are charges from the Canadians that the
Reagan administration has systematically disrupted
the work of the scientists. One Canadian official told
New Scientist that scientists from the US have been
replaced by “people with less relevant experience,
and some who have been acting as political com-
missars'’. Since Reagan took office the two most
important working groups (numbers | and Ill1A) have
each had three successive US co-chairman; “If you
want to slow down the game.” said another Ottawa
official, “one good tactic is to keep changing the
players’. The US government also vetoed a plan to

have the reports of the working groups reviewed
jointly by the US National Academy of Sciences
(NAS) and Canada’s Royal Academy of Sciences.
The veto followed a report by the NAS, which
concluded that action to reduce emissions should
be taken. Instead there will be independent reviews.
Canada’s will be conducted by the Royal Society and
the US’s by a committee headed by William
Nierenberg, who most recently chaired President
Reagan’s panel on the basing of MX missiles.

Regan rides out the ‘Sewergate’ storm, Nicholas
Ashford, The Times, February 24th 1983.

It has been dubbed “Sewergate' and although the
row raging around the Environmental Protection
Agency is not threatening to bring down the
Administration, it does share similarities to the
Watergate scandal of a decade ago. Documents have
been shredded, executive privilege invoked, tapes
erased, EPA officials secretly investigated. From
Congress there has been a growing chorus of alle-
gations of corruption, perjury, ‘‘sweet-heart’ deals,
cronyism, political manipulation and blatant
mismanagement. The EPA has been the subject of
controversy ever since the President appointed Mrs
Anne Gorsuch. The administration had made it clear
it wanted to relax federal regulations over air and
water pollution, toxic wastes, acid rain and some
cancer-causing chemicals. At the heart of the
dispute is a $1,600m ‘“‘superfund” set up by Con-
gress three years ago for cleaning up hazardous
wastes. Critics have charged that the EPA has been
deliberately tardy in taking action and that deals
have been struck with offending companies. Alle-
gations of collusion were particularly directed at
Miss Rita Lavelle, who was in charge of the “super-
fund” until she was summarily dismissed by the
President earlier this month. It was noted that she
was a former employee of a company that once
dumped toxic materials at a site to be cleaned up by
the Government and that her list of luncheon
engagements read like the *“who's who’ of the
chemical industry. The reasons for Miss Lavelle’s
dismissal were several. Among other things, she
was found to have committed perjury when she
denied under oath that she had started an investi-
gation of an employee of the EPA who had been pub-
licly critical of the agency’s performance.

The Opren drug makers knew for 15 months, Oliver
Gillie, The Sunday Times, February 27th 1983.

The potential danger of Opren, the arthritis drug that
killed some 74 people in Britain and caused misery
to thousands more, was recognised by the manu-
facturer 15 months before the drug was withdrawn.
But the company failed to make the seriousness of
the finding clear to the Department of Health or the
Committee on Safety of Medicines. Answers to
parliamentary questions asked by Jack Ashley
MP——following the Sunday Times investigation




which first revealed the delay in suspending
Opren—have shown that both the company Eli Lilly,
and the health authorities are to blame for the delay.
The dangers of Opren for old people became clear at
a conference in Paris in 1981 organised by Eli Lilly.
Two British geriatricians, Ronnie Hamdy and A.
Kamal, independently came to the same
conclusion—that Opren was eliminated very slowly
from the bodies of old people. Both doctors passed
their detailed conclusion on to Eli Lilly in the form of
scientific articles. In July or August, 1981,
executives from Eli Lilly told officials at the
department of health about the studies on elderly
people. However the articles by Hamdy and Kamal
were not made available in written form until
October. Five or six months had been wasted.
Together with the independent studies of Hamdy
and Kamal, the company supplied the department
and the safety committee with additional studies of
the way the drug behaved in old people made by the
company at its laboratories in Basingstoke and
Indianapolis. The conclusions of the company’'s
studies were in conflict with the other two and so the
committee decided to seek further scientific
evidence. Eli Lilly has blamed the committee for
causing delay. Questions asked by Jack Ashley in
the Commons have now revealed that Opren was
tested on only 52 British patients over 65—and only
500 altogether before the drug was licensed in
Britain.

Crippled girl, 3, sues baby drug firm, Christine Doyle,
The Observer, February 13th 1983.

The Australian doctor who first published evidence
of an association between Thalidomide and birth
defects could be a surprise witness in a lawsuit
which claims that Debendox, the drug taken by
millions of women for ‘morning sickness’ in preg-
nancy, is responsible for severe birth malformations.
Dr William McBride, from Sydney, is putting the
finishing touches to a study of the links between
birth deformities in animals, believed to be monkeys,
and the ingredients in Debendox, known here as
Bendectin. His six-month investigation is expected
to confirm the association. ‘A number of the clinical
studies which have been carried out with humans
have been underrated. They have shown increased
risk of malformation but have been dismissed on
statistical grounds. | think they may be very
significant,’ Dr McBride said. The lawsuit, expected
to begin shortly, seeks ‘compensatory and punitive
damages’ from the manufacturers, Merrell Dow
Pharmaceuticals, for Anne E. Koller, now aged three
and living in Oklahoma; who was born with no arms,
no right leg and a severely malformed left leg. Hers
is one of seven lawsuits which have been filed for
children with deformities, which include cleft
palates, stubs for arms, severe, and possibly fatal
hernias, and deformed and shortened bones. The
Food and Drug Administration, which is the US drug
safety agency, insists: ‘There are no conclusive
studies showing an association with extrarisk.” It's a
view echoed by many medical workers. However, the

agency did require the results of two preliminary
animal studies, reported in 1981, to be included in
the drug’s labelling. One study showed a link with a
potentially fatal hernia in rats and the other an
association with holes in the hearts of unborn
monkeys. The risk in these studies was thought to
stem from doxylamine succinate, the anti-histamine
which is combined with a vitamin in the drug. For 20
years Debendox also contained an anti-spasm drug
but this was removed in 1976, when it was no longer
considered effective. In Britain this component was
removed last year. A Merrell spokesman insists the
debate over the animal studies should not distract
from the total human experience with the drug. ‘It's
impossible to say that anything is absolutely safe.
But this drug has been used by 31 million women
throughout the world, and has been carefully
examined in 20 epidemiological studies. ‘We cannot
say there might not be an increase in a specific
defect in any of the studies, but there are bound to
be abnormalities occurring which would occur
whether or not women took the drug.’

Lead report brings new alarm over petrol, New
Scientist, February 3rd 1983.

The British government’s claim that it is not neces-
sary to remove lead from petrol received another
body-blow last week. A report by a Ministry of
Agriculture, Fisheries and Food provided the first
official acknowledgment that lead fall-out from cars
contributed significantly to the lead content of food.
The government’s case for retaining lead in petrol
has been based heavily on the 1981 Lawther report.
Lawther concluded that inhalation was the only sig-
nificant source of human exposure to lead from
vehicles. It contributed no more than 20 per cent of
the lead in the blood of adults and 10 per cent in
children. Now, however, a working party on heavy
metals in food has concluded that 16 per cent of lead
intake in the average diet comes from the contamin-
ation of food crops by lead—almost all of which
comes from petrol fumes. That brings the officially
acknowledged contribution of petrol-lead to blood-
lead up to 30 per cent in adults and nearly 25 per cent
in children and boosts the case against lead in
petrol.

Censorship hits Turin lead survey, David Price, New
Scientist, 17th February 1983.

Scientists have accused the European Commission
of allowing the lead industry to censor an important
report on the effect of lead in petrol. The report,
which reviews an 18-month experiment, in Turin,
Italy was altered by a steering committee which
included representatives of petrol companies and
makers of lead additives in petrol. The experiment
found that some 25 per cent of lead in the bodies of
Turin residents came from petrol. But the committee
removed key sentences which suggested that flaws




in the experiment might have resulted in this being a
serious underestimate. The published report reveals
that the “vehicular fraction” of lead was 24 per cent.
But it omits a crucial sentence that appeared in the
scientists draft report which read: “These figures
appear to be minimum values because a) the
decrease in the isotopic ratio in blood probably had
not reached equilibrium in 1979 and b) they reflect
solely the contribution of the petrols affected by the
lead istopic ratio change,” in other words, 18
months was not long enough for the “marked” lead
to work its way through the local food chain. Lead
from petrol bought outside the Turin area would not
have been picked up in the study. In addition petrol-
lead in food brought into the region would not be
spotted. Meanwhile a similar experiment in Belgium
suggests that the contribution of petrol exhaust to
body-lead may be between 50 and 60 per cent.

Wildlife, Agriculture

Drainage of land threatens bird life, Ronald Faux,
The Times, January 13th 1983.

Many land drainage schemes aimed at improving
British agriculture at a cost of £150m a year are a
waste of money and severely threaten wetland bird-
life, according to the Royal Society for the Pro-
tection of Birds (RSPB). It says drainage played an
important part in the development of post-war
British agriculture, but now threatened all the
remaining flood meadows and grazing marshes in
England and Wales, the last strongholds of many
species of wetland birds. Among schemes being
promoted were those on the river Severn grazing
marshes between Gloucester and Avonmouth, the
Worcestershire Avon, the grazing marshes of the
Yare and Waveney in Norfolk and the Derwent Ings in
North Yorkshire. At the same time individual field
drainage schemes were nibbling away the nature
conservation value of the Somerset moors and the
North Kent marshes. The results of such
“improvements’ were catastrophic for the redshank,
snipe, shoveler and yellow wagtail which were
robbed of wet grasslands for nest sites and feeding.
Birds that spend the winter months in Britain, such
as wigeon, pintail, Bewick’'s swan and ruff, were
similarly deprived of safe havens. ‘““Several species
have declined in Britain directly as a result of
drainage to a point where their continued survival as
breeding birds is in imminent jeopardy outside a
handful of nature reserves”, says the RSPB. The
society criticises the Ministry of Agriculture for the
way such schemes were justified and for the “‘cloak
of secrecy’” around them. Methods used to assess
their costs and benefits had serious flaws because
financial benefits were assessed on the value of
increased production. The calculations exaggerated
the economic gains because no allowance was
made for the fact that the price of farm products was
already heavily subsidized. The rate-of-return figures

were also distorted, the report claims, because
forecasts on the realization of the agricultural
potential were over-optimistic. “Put bluntly, many
projects are a waste of money and not in the public
interest to grant-aid, even without taking nature
conservation into account”, the report says.

Nature Council boss sacked, Brian Jackman, Sunday
Times, February 6th 1983.

Down on Sedgemoor in deepest Somerset, a war of
words is being waged. On one side are local farmers,
backed by the agricultural lobby and its powerful
supporters in the Tory party. Their sworn enemy is
the Nature Conservancy Council, the quango which
looks after wildlife in Britain. The farmers have
already drawn blood in a spectacular fashion. On
January 25, Sir Ralph Verney, the council's
chairman, went to the Environment Department
expecting to talk to the minister, Tom King, about
the pressing need for more staff. Instead he was
kept waiting until eventually, not King but Neil
McFarlane, his junior minister, appeared and told
Verney that he would not be re-appointed when his
three-year term expires in April. The sacking of Sir
Ralph has its roots in the long and increasingly
desperate struggle to halt the destruction of
Britain’s most important wildlife habitats—the so-
called sites of special scientific interest—by
intensive farming. West Sedgemoor is a part of the
last great English Fen a precious relic of the
wetlands which once spilled across 169 square
miles of lowland Somerset. As the first important
notification under the new Wildlife and Countryside
Act, 1981. West Sedgemoor was seen as a test case
by both sides. For conservationists in particular, it
was a kind of Rourke's Drift—a last stand on behalf
of a wetland refuge of international importance. But
many farmers don’t like their land being designated.
Under the new Act, they are now required to inform
the council of any intended changes to a site of
special scientific interest which could be harmful to
wildlife. But November 17, the Council met and
approved the notification of all 2,500 acres at West
Sedgemoor. There was only one vote against. That
was cast by Sir Hector Monro, the former junior
minister who was responsible for guiding the
Wildlife and Countryside Bill through Parliament but
who was dropped before its third reading, given a
knighthood and, in the words of Charles Secrett, the
wildlife campaigner of the conservation organisa-
tion, Friends of the Earth “dumped” on the con-
servancy council as a Council member. Events now
moved swiftly. In January, Heseltine was switched
to Defence, and Tom King became environment sec-
retary. What has infuriated the conservationists is
that the Conservancy Council appears to have been
punished for refusing to break the law.






